900 eerstejaarsstudenten aan de slag voor de Efteling

Een wereld vol wonderen, wie kent de Efteling niet. Maar liefst negenhonderd eerstejaarsstudenten van de Academie voor Financieel Management (AFM) uit Den Bosch en de Academie voor Algemeen en Financieel Management (AAFM) uit Breda, verzamelden zich tijdens hun introductie in het alom bekende attractiepark. Niet om eindeloos in de Python te gaan, maar om dé volgende stap in duurzaamheid te bedenken voor het park.

Waar veel studenten tijdens hun introducties de afgelopen weken zoet waren met een sport- en spelmiddag of een crazy 88, mochten de eerstejaarsstudenten van AFM en AAFM meteen aan de slag met een beroepscasus voor de Efteling. Vanaf dag één zijn de eerstejaarsstudenten dus bezig met wat ze later gaan doen. De komende tien weken mogen zij zich vastbijten in het uitwerken van the next step op het gebied van duurzaamheid voor het bekende pretpark. De beste ideeën schoppen het tot een presentatie voor de Raad van Bestuur van de Efteling.

Innovatief beroepsonderwijs
Beide academies zijn kartrekkers op het gebied van innovatief beroepsonderwijs. Docenten hebben de rol van coaches aangenomen en studenten gaan actief aan de slag met beroepsopdrachten. Sinds vorig collegejaar worden studenten ook gekoppeld aan een financieel professional uit het werkveld en toetsen ze elk blok de theorie met de praktijk. Door middel van coachinggesprekken met hun groep én docentcoach, weten de studenten op elk moment tijdens hun studie hoe zij zich ontwikkelen en wat hen op dat vlak nog te doen staat.

Een andere omslag in het onderwijs van de academies, is het verminderen van hoorcolleges. De eerstejaars hebben veel werkcolleges waarbij ze de theorie gelijk in praktijk brengen.

Casus
Hoe kun je nieuwe studenten nou beter kennis laten maken met hun nieuwe opleiding en deze onderwijsvormen, dan ze meteen aan het werk zetten met een casus voor hét attractiepark van Nederland.

Voor de Bredase academie is dit het derde jaar op rij dat ze de nieuwe studenten meteen aan de slag gaan voor de Efteling. De Bossche academie doet sinds vorig jaar mee.