Buddy uit de praktijk die student begeleidt, blijkt succes

Nog voordat je aan je studie bij Avans begint, gekoppeld worden aan een buddy uit de praktijk. Het systeem blijkt een succes voor de Academie voor Financieel Management (AFM) in Den Bosch. Studenten zijn tevreden en het project won een prijs uit handen van het College van Bestuur voor het initiatief.

Tijdens de intake worden studenten van AFM al meteen verzocht om de verbinding met de praktijk te zoeken. Ze moeten zelf op zoek naar een financieel professional in de bedrijfseconomie of de accountancy die tijdens de gehele propedeusefase als een persoonlijke praktijkbuddy aan ze verbonden is.

Vier keer per jaar
“Die buddy spreken ze ongeveer vier keer per jaar”, vertelt Suzanne Huijbregts van AFM. “Daarmee brengen we de praktijk dichterbij de student. De theorie die ze op Avans leren, kunnen ze tijdens ieder blok bespreken met hun buddy. Op die manier zien ze hoe het in de praktijk werkt.”

Eerstejaarsstudent Max van Dommelen ziet zijn buddy ongeveer eens per twee maanden. “Dat kan dan over van alles gaan”, vertelt Max. “In het algemeen gaat het over wat ik op school leer en hoe dat in de praktijk werkt.”

Bewustere keuze
“Binnen het economisch domein zijn er zoveel beroepen”, zegt Huijbregts. “Die keuze kan daardoor lastig zijn. We zorgen er op deze manier voor dat studenten de praktijk al vroeg in hun opleiding kunnen ervaren en snappen wat ze leuk vinden.”

Iemand uit het werkveld kan goed delen met de student wat er bij zijn of haar werk komt kijken zo is de gedachte. Suzanne: “Een student kan daar geïnspireerd door raken of juist niet en ook dat is goed. We hopen dat studenten uit het economisch domein een bewustere keuze kunnen maken voor het werk dat ze willen doen.”

‘Uitstekende toevoeging’
“Ik vind het een uitstekende toevoeging aan mijn studie”, aldus Max. “Ik leer er een hoop van, verbreed mijn netwerk en ik kan me oriënteren in wat voor werkomgeving ik aan de slag wil.”

De buddy begeleidt de student tijdens het eerste jaar. Daarna worden de studenten gestimuleerd om contact te houden. Wie meer wil weten over het buddy-systeem kan contact opnemen met Christine Langeraar of Trudy Donkers.