Avansstudenten pitchen energieopwekkende tegels aan Efteling

Om de Efteling duurzaam te maken willen eerstejaarsstudenten Niels Lemmens, Evelien Philipsen, Wessel Rosenbrand en Jordy van Noorloos het park bestraten met energieopwekkende tegels. De vier studenten Finance & Control pitchten hun idee donderdag aan de raad van bestuur van de Efteling.

“Wij wilden graag een manier verzinnen waarmee gasten zélf energie opwekken voor het park”, vertelt Niels. “Eerst dachten we aan fietsen met dynamo’s tot ik op televisie een documentaire zag over een dansvloer die energie opwekt. Toen dacht ik: zoiets bestaat vast ook voor op straat.” Niels had gelijk. Hij vond het Britse bedrijf Pavegen dat slimme tegels maakt. Deze slimme tegels wekken energie op én meten hoeveel bezoekers over ze heen lopen. “Dat is natuurlijk ideaal voor de Efteling!”

‘Een hele hoop voetstappen’
Pavegen heeft één nadeel: de kosten. Per vierkante meter kosten de tegels 1.400 euro exclusief installatiekosten. Toch voorziet Niels geen probleem: “Elk jaar komen er meer dan vijf miljoen bezoekers naar Efteling, dat is een hele hoop voetstappen. Als je de tegels op een drukke plek neerlegt dan heb je ze na twee jaar terugverdiend.”

Voorloper
Afgelopen donderdag pitchte Niels het idee samen met zijn groepsgenoten aan de financieel directeur van de Efteling. “Het zou mooi zijn als ze het idee gebruiken”, meent Niels. “Dan wordt de Efteling het eerste pretpark ter wereld dat op deze manier stroom opwekt. Het park wordt dan echt een voorloper.” Na hun pitch wilden de studenten naar eigen zeggen “alle achtbanen bezoeken” maar door slecht weer viel dit plan helaas in het water. Wél mochten ze op kosten van de Efteling dineren in één van de restaurants van het park.

900 medestudenten
Met de pitch rondden de studenten een project af dat op de eerste dag van hun studie begon. Samen met 900 andere eerstejaarsstudenten van de Academie voor Financieel Management (AFM) uit Den Bosch en de Academie voor Algemeen en Financieel Management (AAFM) uit Breda werkten de studenten aan ideeën om de Efteling duurzamer te maken. De tien beste ideeën werden donderdag gepresenteerd aan de raad van bestuur. De Bredase studenten Bedrijfskunde Merel Lodder, Pippi de Klerk, Malissa Pols en Noor Haasdrecht kwamen daarbij als beste uit de bus.

Boodschappentas
De studenten wonnen omdat ze niet één maar drie ideeën hadden, die ook nog eens goed pasten bij het park. Ze bedachten een zonnetoren, programmeerbare led-verlichting en, net als het groepje van Niels, Evelien, Wessel en Jordy, een vloer met energieopwekkende tegels. “We wilden dat onze ideeën een attractie op zich zijn, niet zomaar een manier om energie te besparen. De led-verlichting kun je bijvoorbeeld programmeren om op gasten te reageren of in een bepaald ritme aan en uit te gaan”, vertelt Merel. “De raad van bestuur waardeerde dat enorm.” Als prijs ontvingen de studenten, naast het etentje, een boodschappentas gemaakt van oude werkkleding van Eftelingpersoneel. Merel: “Hij ligt al klaar voor als ik boodschappen ga doen.”

Merel, Pippi, Malissa en Noor, mét de door hen gewonnen boodschappentassen.