Islamitische hogeschool verliest rechten

Minister Van Engelshoven heeft de Europe Islamic University of Applied Sciences (EIUAS) in Rotterdam het recht afgepakt om onderwijsgraden te verlenen. Ook mag de instelling zich geen hogeschool meer noemen.

Het besluit komt niet onverwacht. De onbekostigde hogeschool, die een geaccrediteerde hbo-master islamitische geestelijke verzorging aanbood, ligt al sinds 2016 onder een vergrootglas. Toen deed de fiscale opsporingsdienst FIOD onderzoek naar fraude bij fondsenwerving door de hogeschool, waarna ook de onderwijsinspectie in 2017 een onderzoek startte. Daaruit bleek dat de “financiële continuïteit van de hogeschool” in gevaar was.

Er volgde een periode van verscherpt toezicht, maar afgelopen najaar concludeerde de inspectie dat de situatie niet was verbeterd. Minister Van Engelshoven maakte daarop bekend dat ze de hogeschool het recht op graadverlening zou ontnemen, tenzij de hogeschool binnen drie maanden schoon schip zou maken.

Failliet
Dat is niet gelukt, blijkt uit recent onderzoek van de inspectie. In februari verklaarde de rechter de hogeschool failliet en werden er geen lessen meer gegeven. De minister heeft daarom nu het definitieve besluit genomen om de stichting het recht op graadverlening te ontnemen.

De EIUAS moet overigens niet worden verward met haar stadgenoot, de Islamitische Hogeschool Rotterdam. Die hangt eveneens sluiting door de minister boven het hoofd, onder meer vanwege discriminerende opmerkingen van de rector.