Wordt Den Bosch nu dan écht een studentenstad?

Echte studentensteden als Tilburg, Utrecht en Nijmegen kennen een gezamelijke introductieweek. Den Bosch is nogal versnipperd. Dus bij gebrek aan, zet Studance zichzelf dit jaar op de kaart als eerste echte onafhankelijke Bossche studentenorganisatie.

Onder de vleugels van Studance werken dit jaar voor het eerst meerdere studie- en studentenverenigingen samen voor de naderende introweek in Den Bosch.“Andere grote steden hebben grote intro’s voor nieuwe studenten. Dat gebeurt altijd vanuit één organisatie. In Den Bosch ontbreekt dat en ik voelde me een beetje geroepen om met Studance zoiets op te zetten”, vertelt oprichter Ralph Bethlem. Studance is inmiddels geen onbekende meer in de stad: de organisatie groeide in drie jaar tijd uit tot dé organisator van studentenfeesten. Met als motto: ‘Let’s make Den Bosch a student city!’

Touwtjes verbinden
“Dit jaar doen we dat door alle touwtjes met elkaar te verbinden”, verwijzend naar alle losse studie- en studentenverenigingen. “En door hen te helpen bij het organiseren van eigen borrels, feestjes en een gala. En natuurlijk De Bossche Kroegentocht.” Die werd vorig jaar voor het eerst een samen met SV Animoso georganiseerd. Die barstte uit zijn voegen: “Er was plek voor 400 mensen, het was bijna zielig om mee te delen dat er geen plek meer was. Dit jaar zijn er 800 plekken.”

Naast een eigen stage op het INTRO Festival donderdag 29 augustus in Den Bosch, organiseert Studance ook een grote after party in de binnenstad. “Dit jaar nog groter waar drie kroegen aan mee doen.”

Studentenstad?
Mogen we Den Bosch nu dan eindelijk een studentenstad noemen? “Ik denk dat we steeds meer die richting op gaan. Na drie jaar Studance kunnen we zeggen Den Bosch op uitgaansgebied ‘wel meer’ een studentenstad is.”

Volg ons ook op Instagram voor de laatste updates vanaf verschillende introductiekampen.