Dierendag: geef gul aan Avanskat Luta

Avanskat Luta

Welke Bredase student kent haar niet: Luta de Avanskat. Al een jaar of vier springt de zwart-witte kat uit de struiken op de Hogeschoollaan in Breda en geniet van de studenten en de zon. Vandaag, op werelddierendag, wordt de kat in het zonnetje gezet.

Voor Luta staat de komende twee weken een spaarpotje bij de receptie aan de Hogeschoollaan in Breda waarin medewerkers en studenten een bijdrage kunnen doen. “Het facilitair team bekostigt al vier jaar lang zelf het eten van Luta en dat is geweldig”, zegt initiatiefnemer Joeri Molendijk van Avans. Maar door een spaarpotje neer te zetten kan iedereen haar de winter doorhelpen.

Naam
De Avanskat loopt al jaren rond op het terrein van de hogeschool; vooral bij de ingang aan de zijde van de parkeerplaats is ze te vinden. Elke dag krijgt ze eten en water en een keer in het half jaar komt de Dierenambulance voor een check. Haar naam dankt ze aan een wedstrijd die Punt vier jaar geleden uitgeschreef. Luta is afgeleid van het Bosnische woord voor dwaler of zwerver.

Video
Speciaal voor deze dag heeft videomaker van Avans Joeri Molendijk onderstaande reportage gemaakt over Luta de kat.

Charlotte F

Geweldig dat zoveel medewerkers én studenten begaan zijn met het welzijn van Luta! Love it.

2021-10-07 13:49:46

Marcel

Wat zal Gerard van Dijk blij zijn om te zien dat het nog steeds goed gaat met "zijn" Avans katje. :)

2021-10-05 14:49:48

Martine

ik heb wel eens een zak met brokjes gebracht. Reuze fijn dat jullie zo goed voor Luta zorgen. Het geeft de Hogeschool een sympathiek karakter. Ik zal vandaag wat doneren!

2021-10-04 13:27:06