Koukleumen opgelet: Avans zet thermostaat 2 graden lager

Avans zet de thermostaat 2 graden lager. Daarmee geeft de hogeschool gehoor aan de oproep van de Rijksoverheid begin april.

De temperatuurverlaging wordt doorgevoerd in alle eigen gebouwen van Avans. Alleen ruimtes die bepaalde condities vereisen, zoals laboratoria, vallen daarbuiten. Voor de gebouwen die Avans huurt en/of deelt met andere huurders, gaat de hogeschool nog in gesprek.

Overheidscampagne
Begin april werd bekend dat in ruim 200 overheidsgebouwen de thermostaat standaard op 19 graden komt te staan. Met de energiebesparingscampagne Zet de knop om, wil de overheid particulieren en bedrijven inspireren om ook de temperatuur lager te zetten. Met deze oproep wil de Rijksoverheid minder afhankelijk zijn van Russisch gas. Daarnaast is het ook goed voor het klimaat en zorgt het voor een minder hoge energierekening.

Ook op de lange termijn wil Avans het energieverbruik verlagen en zoveel mogelijk gebouwen op een duurzame manier verwarmen en verkoelen, indien mogelijk gasvrij. De nieuwbouwlocatie in ’s-Hertogenbosch wordt volledig duurzaam verwarmd.