Kunststudenten in hun nopjes met rustruimte: ‘Er is echt naar ons geluisterd’

Sarah Visser (links) en Shannon Bos in de rustruimte

De rustruimte die studenten van St. Joost School of Art & Design vorig collegejaar oprichtten uit protest tegen het uitblijven van een studentendecaan, is inmiddels in nieuwe vorm in gebruik genomen. Sinds dit collegejaar kan iedereen die behoefte heeft aan een moment van rust terecht in de speciaal ingerichte ruimte. De plek is in samenwerking met de academie gemaakt op de kunstlocatie in Breda.

Even terug naar november 2021. De toen derdejaarsstudenten New Design & Attitudes Sarah Coremans-Visser en Shannon Bos richtten toen samen met een groepje studiegenoten een rustruimte op. Ze vonden dat er te weinig plekken waren waar studenten van de kunstacademie een moment voor zichzelf konden pakken. Dat deden ze in het kader van hun minor Arts & Humanity. Ook was er op dat moment geen studentendecaan op de opleiding waar ze terecht konden met hun problemen. Dat maakte een hoop los en sindsdien is er een hoop gebeurd. ‘’Al gelijk daarna voerden we veel gesprekken met de academie, waarin St. Joost goed luisterde naar onze behoeftes. En daar hebben ze ook meteen wat mee gedaan’’, vertellen de twee studenten blij.

Vrij
Vrijwel direct na het verschijnen van het verhaal op Punt kwam er een studentendecaan. Enkele maanden later, in februari van dit jaar, werden samen met Avans plannen gesmeed voor een compleet nieuwe nieuwe rustruimte. St. Joost liet de studenten kiezen uit drie ruimtes op de Bredase kunstlocatie. De school liet de studenten ook vrij in het bepalen van het meubilair, stijl, design en de kleuren van de muur.

Gekozen werd voor een ruimte op de eerste etage van de Ilan-gang. ‘’Die is, anders dan de ruimte die we vorig jaar claimden voor ons project, rolstoeltoegangkelijk en dus voor iedereen beschikbaar’’, vertellen de twee, die afscheid namen van hun ruimte van vorig jaar. ‘’Onder die ruimte was een plek die dit jaar gebruikt gaat worden voor streaming. Dat zou een hoop geluid en rumoer opleveren, niet ideaal voor een rustruimte. En die hebben we nu wel.’’

Rustruimte van St. Joost School of Art & Design in Breda

De stilteruimte, die sinds dit collegejaar officieel te gebruiken is, is volgens de studenten een plek voor iedereen die het even zwaar heeft met zichzelf, anderen om hun heen of de drukte op school. Voor iedereen die door een paniekaanval alleen moet zijn, voor personen met fysieke problematieken, maar ook voor degenen die gewoon alleen willen zijn. ‘’Bijvoorbeeld als iemand overprikkeld is. Daarom is deze ruimte er, om je even te kunnen terugtrekken en niet in de drukte van school te zitten’’, vertelt Shannon. ‘’Het is hier supergezellig, maar je even terugtrekken is heel fijn voor sommige mensen.’’

Rustruimte St. Joost School of Art & Design in Breda

Begrip
Hoe Avans en St. Joost hebben geluisterd naar de kunststudenten en hun behoeftes, daar zijn Shannon en Sarah ontzettend blij mee. Ze prijzen de directie en hogeschool. ‘’Ze hebben het heel netjes gedaan. Ze toonden veel begrip, alles wat we wilden kon in de ruimte en daar ben ik heel blij mee’’, zegt Sarah. Shannon: ‘’Er is aandacht voor gekomen, we hebben een contactpersoon gekregen waarmee we kunnen overleggen en die helpt ons. Er is echt naar ons geluisterd en we hebben samen gekeken hoe we de rustruimte konden realiseren. Dat is heel fijn.’’

Wie gebruik wil maken van de rustruimte kan dat doen zolang de kunstlocatie open is. Wel moet je daarvoor eerst de sleutel vragen bij het facilitaire team.