Avans opnieuw beste grote hogeschool van Nederland

Voor de elfde keer in dertien jaar tijd is Avans Hogeschool uitgeroepen tot beste grote hogeschool van Nederland. Dat staat in de Keuzegids hbo 2023 die vandaag is uitgebracht. Windesheim en Zuyd Hogeschool zijn net als vorig jaar de nummers 2 en 3 terwijl NHL Stenden, Fontys en Leiden de vierde plaats delen.

In totaal zijn 57 van de 88 opleidingen van Avans beoordeeld. Met een puntentotaal van 71,5 bleef Avans 3 punten voor op de nummer 2. “Wat een geweldige prestatie”, zegt voorzitter van het College van Bestuur Philippe Raets opgetogen. “Het is een indrukwekkende en structurele reeks. Het is geen toeval meer dat we opnieuw de beste grote hogeschool zijn.”

Avans blinkt vooral uit in de vakgebieden economie en bedrijf en gedrag en maatschappij. Maar ook binnen andere studiegebieden is er hoge waardering voor opleidingen, zoals voor Civiele Techniek. Raets: “Het geheim van de smid zit bij Avans erg in de mensen. Daardoor is de basiskwaliteit bij Avans continu.” Studenten vinden de sfeer en kwaliteit van de hogeschool goed. Ook de deskundigheid van de docenten bevalt ze.

Topopleiding
In totaal behaalt Avans voor maar liefst 26 opleidingen het predicaat topopleiding. Onder andere Chemie en Chemische Technologie in Breda en Social Work in Den Bosch mogen zich topopleiding noemen.

Ad
De extra onderwijsvorm tussen mbo en hbo, de tweejarige Associate degree (Ad), groeit binnen Avans. De Ad Communicatie in Den Bosch en de Ad Chemische Technologie in Breda zijn hoog gewaardeerd. “Een Ad-opleiding is een machtig middel om, als je tegen vier jaar aanhikt, toch dat diploma te halen”, zegt de voorzitter. Dit jaar zijn zes Ad’s beoordeeld. Avans staat achtste op de lijst die aangevoerd wordt door hogeschool Saxion.

Ambitie
Avans bevindt zich midden in de Ambitie 2025. Zo zijn academies samengevoegd en komt er meer flexibilisering in het onderwijs. De student van nu merkt er misschien nog niet zoveel van, maar achter de schermen is een grote operatie bezig. Volgens Raets zal dat weinig tot geen gevolgen hebben voor de score voor volgend jaar. “Deze nieuwe vorm van studentbeleving zal de studenten niet echt raken”, denkt Raets. “We kunnen heel trots zijn. Zeker gezien de transitie waarin Avans verkeert met de nodige verandering in ons onderwijs en onze organisatie. Het geeft aan dat we op de goede weg zijn. We doen dit samen.”

NSE
De onafhankelijke gids vergelijkt jaarlijks alle hogescholen in Nederland. De ranking is voor een deel gebaseerd op de resultaten uit de Nationale Studenten Enquête. De studenten die deze enquête invulden studeerden in de tijd dat corona nog deels invloed had op de studie.

Punt doet op dit moment samen met 19 andere universiteits- en hogeschoolbladen onderzoek naar inclusie en diversiteit. Daarvoor is een enquete opgesteld. Studenten kunnen die via deze link invullen, medewerkers via deze link. Dat duurt ongeveer tien minuten en kan anoniem.

Bertje

Onbegrijpelijk dat nhl zo hoog staat. Het is een o gelooflijke puinhoop met slechte docenten,narcistisch management en zeeer slechte opleidingen.

2023-06-30 15:11:05

Susanne de Kroon

Goedemorgen, bedankt voor uw oplettendheid. We hebben het aangepast.

2022-10-17 09:50:10

Volgens mijstaat zuyd hogeschool op 3...

2022-10-16 20:03:00

Perry Visser

Ik vind het leuk dat jullie onze opleiding (Chemische Technologie) in jullie artikel hebben opgenomen - wij zijn immers erg trots met de 91 punten die wij dit jaar hebben gehaald. Wij hebben echter wel enkel een (hbo) bacheloropleiding, geen Ad.

2022-10-14 14:46:22

Levie Vriend

Hoi, nu staat de juiste link erin. Bedankt voor het melden!

2022-10-13 11:27:43

Paulien

De link voor de enquête over inclusie en diversiteit onder medewerkers leidt naar de enquête voor studenten, zo lijkt het. Kunnen jullie dit aanpassen?

2022-10-13 11:01:47