Uitgebrande studentenkamer bij Avans: ‘Confronterend maar je wordt je wel bewust van de gevaren’

De uitgebrande studentenkamer aan de Hogeschoollaan Breda staat er een hele week

In de hal van het gebouw aan de Hogeschoollaan in Breda ruik je de komende week een nare brandgeur en zie je een volledig uitgebrande studentenkamer. Zo willen Avans, de gemeente Breda en de brandweer studenten bewust maken van brandveiligheid in huis.

Na de uitgebreide brandoefening die Avans organiseerde in samenwerking met de gemeente Breda en de brandweer staat de komende week de inrichting van een studentenhuis waar brand heeft gewoed in de hal. “De twee kastjes en de bank komen uit een studentenkamer waar een tijdje geleden brand is geweest”, vertelt Amy Goossens, projectmedewerker Fysieke Veiligheid van de gemeente Breda.

Naar aanleiding van een aantal branden in studentenwoningen willen de drie partijen studenten bewust maken van de brandveiligheid. “Uit onderzoek bleek dat brand voornamelijk ontstaat door gedrag. Bijvoorbeeld doordat telefoons worden opgeladen terwijl studenten in bed liggen. Of doordat niet-originele opladers worden gebruikt”, legt Goossens uit. “Het is daarom belangrijk dat studenten zich bewust worden van de simpele redenen waardoor brand kan uitbreken.”

Rook uit de oven
Een groep eerstejaars Social Workstudenten kijkt al naar de uitgebrande kamer als zij de trap aflopen. “Wow, dat is best confronterend en heftig om te zien”, zegt Kristy van Dijk. “Inderdaad, het trekt meteen je aandacht”, valt Tjeu Boot haar bij. “Je wordt je wel bewust van de gevaren die op de loer liggen.” Een andere student, Quinte Marijnissen, maakte laatst mee dat er bijna brand uitbrak. “Ik was broodjes aan het afbakken, maar ineens kwam er allemaal rook uit de oven. Bleek de thermostaat stuk te zijn. Gelukkig waren we er op tijd bij.”

Door dat voorval is ze goed op de hoogte van hoe je brand kunt voorkomen. Ze heeft een aantal tips: “Zorg ervoor dat je geen warmtebron zet naast een plek waar snel brand kan ontstaan. Zoals een tosti-ijzer naast een gordijn. En haal je oplader uit het stopcontact als je hem niet gebruikt.” Ook zegt ze dat het belangrijk is om je apparaten zo nu en dan te controleren. “Zeker als je iets tweedehands hebt gekocht, wat studenten vaak doen.”

Brandoefening bij Avans

Projectmedewerker Goossens kijkt met een goed gevoel op de brandoefening terug. “Naar mijn idee is het goed en vlot verlopen.” Ook hoofd BHV’er van Avans Aziz Bouhdaid is tevreden. “De brandoefening ging goed. Het gaf ons de gelegenheid om samen met de brandweer deze ontruiming te doen. We hebben de brandweer snel kunnen briefen dat de brand op de vijfde verdieping plaatsvond en dat er nog mensen vastzaten op die plek”, zegt hij.

Toch zijn er volgens Bouhdaid verbeterpunten. “Studenten en medewerkers die het gebouw verlaten moeten het gebouw via de dichtstbijzijnde nooduitgang verlaten. Nu kwamen er mensen vanuit G en F helemaal naar de hoofduitgang. Daar mogen we beter op letten een volgende keer.”