Luke Govers nieuwe voorzitter studentgeleding Avans Medezeggenschapsraad

Luke Govers

Luke Govers is de nieuwe voorzitter van de studentgeleding van de Avans Medezeggenschapsraad (AMR). De vierdejaarsstudent Technische Bedrijfskunde werd verkozen tijdens de vergadering van vorige week. Het is zijn doel om de naamsbekendheid van de raad te vergroten.

“Een hele eer”, noemt Luke zijn uitverkiezing. “In deze rol kan ik studenten nog meer vertegenwoordigen en andere AMR-studenten helpen bij het raadswerk. Ik ben heel enthousiast en heb veel zin om dit collegejaar aan de slag te gaan”, vertelt de Avansstudent blij.

Netwerk benutten
Luke is geen onbekende in de AMR, al een aantal jaar is hij lid van de medezeggenschapsraad. Naast studentlid is hij co-voorzitter van de werkgroep Finance & Governance. Daarin worden beleids- en financiële stukken behandeld. Toen Luc Goos stopte, de studentvoorzitter die vorig collegejaar afzwaaide bij Avans, kwam die functie vrij. “Het leek me een leuke uitdaging, goed om iets nieuws te proberen en om mijn netwerk binnen Avans te benutten en te vergroten”, zegt Luke, die enthousiast werd gemaakt door zijn twee voorgangers: Vincent Plompen en Luc. “Zij inspireerden mij. Ze groeiden in hun rol als voorzitter, maar ook als persoon. Dat was mooi om te zien.”

‘Het leek me een uitdaging, goed om iets nieuws te proberen en om mijn netwerk binnen Avans te benutten’

Met nog een andere kandidaat maakte hij kans op het voorzitterschap. Uiteindelijk werd Luke verkozen na een stemronde. Als nieuwe voorzitter heeft hij meerdere doelen. Zo wil hij als eerste de naamsbekendheid van de raad vergroten. “Ik wil, samen met de andere raadsleden, laten zien dat de AMR niet stoffig en saai is. Het is juist leuk en je leert er een hoop van”, aldus de Avansstudent. Daarmee hoopt hij er ook voor te zorgen dat er in de toekomst meer animo is voor (raads)verkiezingen binnen Avans. Het opkomstpercentage ligt steeds erg laag. Ook gaat Luke zich focussen op het inwerken en begeleiden van de vele nieuwe studentleden die dit collegejaar zijn gestart. “Zodat ze voldoende kennis opbouwen en daarmee initiatiefvoorstellen kunnen maken. Nieuwe blikken en ideeën zijn waardevol om mee te nemen. Zodat we van Avans een mooiere plek kunnen maken.”

Spotlight
Als studentvoorzitter heeft Luke een aantal vaste taken. Zo voert hij een aantal overleggen. Maar hoe hij zijn rol verder gaat invullen, gaat hij met de studentleden bepalen. “Normaal zit de studentvoorzitter de studentvergadering altijd voor. Maar omdat je daar zoveel van leert, lijkt het mij mooi om iedereen dat eens te laten doen. We gaan kijken hoe we als één geheel kunnen gaan werken als raad. Met niet alleen de spotlight op mij als voorzitter, maar ook op de andere studentleden.”