Avans proost: hogeschool weer beste van Nederland

Avans is wederom de beste hogeschool van Nederland. Dat blijkt uit Keuzegids hbo 2024 die zojuist is verschenen.

Avans staat voor de twaalfde keer op de eerste plaats. Op plek twee en drie eindigen dit jaar ook weer de Christelijke Hogeschool Windesheim en Zuyd Hogeschool. Om de eerste plaats te vieren, trakteert Avans vandaag op alcoholvrije cocktails.

Zestien opleidingen van Avans worden aangemerkt als ‘topopleiding’. Dit zijn er minder dan vorig jaar. Toen kregen 26 opleidingen dat predicaat toegewezen.

Cabaretopleiding
Opvallende nieuwkomer in het rijtje van topopleidingen is de cabaretopleiding aan de Koningstheateracademie in Den Bosch. Sinds collegejaar 2022-2023 is deze academie onderdeel van Avans Hogeschool. Studenten zijn bovengemiddeld tevreden over het studiemateriaal en de algemene inhoud van de studie en de manier van toetsing. Daarnaast voelen zij zich veilig genoeg om zichzelf te zijn en feedback te geven. Daarentegen scoort de cabaretopleiding ondergemiddeld op de manier waarop studenten worden voorbereid op hun loopbaan.

HBO-Rechten van de Juridische Hogeschool Avans Fontys (JHS) kwam het afgelopen studiejaar veelvuldig in het nieuws wegens ontevreden studenten. Dat lijkt nu een uitwerking te hebben in de resultaten van de Keuzegids. Waar de opleiding in de gids van 2023 43 punten kreeg, zijn dat er nu 32. Ook de JHS in Tilburg gaat in score achteruit: van de 57 punten in 2023, blijven er in 2024 nog maar 48 over. Studenten zijn daar het minst tevreden over de inhoud van de opleiding, docenten en de manier van toetsing.
Deze opleidingen hebben het predicaat topopleiding in de Keuzegids hbo 2024.