Nu ook 3D printen in Tilburg

Er stonden er al een aantal in Breda en Den Bosch maar nu kunnen ook alle in Tilburgse studenten gebruik maken van drie 3D-printers. De printers moeten zorgen voor vernieuwing en creativiteit.

Een 3D-printer wordt volgens Bouwkunde docent Tom Wolters nog te vaak ingezet om een traditioneel proces te vervangen. Een gemiste kans denkt hij. ‘Met een 3D-printer kun je juist meer grenzen opzoeken dan simpelweg een CTRL+P van je 3D model.’

Beter, slimmer, goedkoper
Met lector Emile Quanjel daagt Wolters studenten uit om met innovatieve ideeën te komen waar de 3D-printers kunnen worden gebruikt. ‘De objecten die geprint worden moeten meehelpen om een maatschappelijk probleem op een betere, slimmere en goedkopere manier op te lossen. Een mooi voorbeeld van zo’n maatschappelijk probleem is de energie- en materiaalverspilling in de bouw.’

Verbetering van het bouwproces
Wie gebruik wil maken van de printers moet dan ook aan een aantal voorwaarden voldoen. Het object moet enkel en alleen met een 3D-printer te maken zijn, het moet zelf bedacht zijn en meehelpen aan de verbetering van het (bouw)proces. ‘Het object moet ervoor zorgen dat we slimmer, makkelijker en minder gebruik maken van energie, materialen en arbeid in de toekomst’, zegt Wolters.

Testfase
Op dit moment worden de 3D-printers in Tilburg getest. Wanneer de testfase is afgerond kunnen alle studenten er gebruik van maken. Wil jij helpen bij de testfase? Dan kun je een een mail sturen.