Computerstoring tijdens tentamen

Een grootschalige computerstoring gooide roet in het eten tijdens het digitale tentamen celbiologie van studenten van de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu. Er werd even gevreesd dat de toets herkanst moest worden.

Omdat zoveel studenten het tentamen celbiologie moesten maken, werd men opgedeeld in twee lichtingen. Bij de eerste lichting ging het fout. Om half 10 werd het startsein gegeven en logde iedereen in om aan het tentamen te beginnen. Direct daarna verscheen er een foutmelding en deed geen enkele computer het meer. Medewerkers van de ICT-afdeling zochten tevergeefs naar een oplossing. ‘Pas na ruim een uur werd door docenten de papieren versie overhandigd. Ondertussen was het ontzettend onrustig geworden, iedereen was met elkaar aan het praten’, aldus tweedejaarsstudent Chemie Amber den Ouden.

Stress!
‘We kregen te horen dat we de verloren tijd niet mochten inhalen, omdat de tweede groep studenten direct na ons het tentamen moest maken. Dat zorgde natuurlijk voor een hoop stress door de tijdsdruk’, aldus de student. ‘En als klap op de vuurpijl bleken de laatste zes vragen voor Milieukunde te zijn en niet voor ons.’ Veel studenten vroegen zich af hoe ze hun resultaten moesten berekenen en of het überhaupt haalbaar is om een voldoende te scoren met zes missende vragen.

De gedupeerde studenten kregen aan het eind van de middag bericht van ATGM-docent Ilse Hartel. De laatste zes vragen over Milieukunde worden niet meegerekend. Er konden dus maximaal 34 vragen goed beantwoord worden. ‘Hoe dit wordt omgerekend naar een cijfer moet nog worden vastgesteld’, aldus Hartel. Bij de examencommissie ligt nog een verzoek om de eerste groep studenten niet benadelen vanwege de onrust tijdens het tentamen.

Schrapkaarten
De tweede groep studenten heeft hun tentamen op schrapkaarten gemaakt. Deze worden verwerkt door het Leer- en Innovatiecentrum. De uitslagen worden zo snel mogelijk naar de studenten gecommuniceerd.

Sebastiaan Mooij

Ik ben benieuwd (als docent) of dit te maken heeft met het double randomizen van de toets. Hoewel het bekend is dat dit niet kan, is het erg makkelijk om het per ongeluk in te stellen in Blackboard. Het vinkje weghalen is een makkelijke oplossing?

2015-01-15 12:35:06