Column: Is Avansdiploma massaproduct?

bramvanderheijde-max
‘Mijn gedachten willen wel eens afdwalen tijdens colleges. Vaak nemen ze vreemde afslagen. Mijn ogen dwalen van de docent naar m’n aantekeningen en van m’n aantekeningen naar de grond. Onder m’n stoel ligt een verdwaald flesje Coca Cola.

Ergens vandaag heeft iemand zijn nadorst weggegoten en zijn laatste les doorgetrokken op suiker en cafeïne. Iemand heeft, na lang peinzen, het rode etiket op de automaat aangeklikt. Fuck it, vandaag kies ik voor blijdschap.

‘Heeft het alleen maar gedaan wat gevraagd werd, netjes in de rij gestaan?’

Ik voel me rot voor het flesje op de grond. Had dit flesje niet hele andere plannen? Dromen en ambities. Zou het flesje de hele wereld zijn afgereisd om hier te komen? Heeft het de snelste weg gevonden of de miljoenen andere flesjes achterna gehold? Heeft het alleen maar gedaan wat gevraagd werd, netjes in de rij gestaan?

Ruim honderdduizend werknemers hebben ervoor gezorgd het flesje voor een euro uit een automaat komt. Honderdduizend man hebben de juiste keuzes gemaakt om het flesje hier zo snel en goedkoop mogelijk te krijgen. Het arme flesje wordt voor lief genomen, leeggedronken en weggegooid. Het feit dat een student niet meer dan een euro te besteden heeft, ontneemt het zijn vrije wil.

‘Laat een flesje dromen. Hard werken loont.’

Misschien niet eens zo slecht, vanuit een flesjesperspectief. Het draagt een van ‘s werelds grootste namen om zijn hals. Misschien wordt het zelfs hergebruikt, mag het de volgende keer door als Vanilla Coke. Laat een flesje dromen. Hard werken loont.

Ik kijk om me heen en bedenk me dat veel studenten wat weg hebben van het flesje op de grond. Hun avontuur begint pas als ze uit een automaat getrokken worden. Misschien dat enkelen het schoppen tot Vanilla Coke. Maar net als het flesje doorlopen zij een proces dat al vastligt. Als we de cijfers mogen geloven, gaan zij geen moeite hebben met het vinden van een baan. Maar tel eens de kandidaten voor de medezeggenschapsverkiezingen, het aanbod aan internationale minors of het aantal bestuursbeurzen bij Avans. Hier scoren we magertjes.

Persoonlijke ontwikkeling staat hoog in het vaandel bij Avans. Maar studenten blijken onverschillig neer te kijken op dit soort onderwerpen. Het zijn essentiële onderwerpen wanneer slagingspercentage en baankans niet de enige drijfveer zijn. Studeren is jezelf ontwikkelen, dat hoor je als eerstejaars aan de lopende band.

‘Werkgever staat niet te wachten op iemand die zo snel en goedkoop mogelijk een diploma heeft behaald.’

Avans loopt met de persoonlijke ontwikkeling een beetje achter op andere hogescholen en universiteiten. Maar is dat de schuld van het flesje, de honderdduizend werknemers of de overheid die maar weinig te besteden heeft? Hoe dan ook, je toekomstige werkgever staat niet te wachten op iemand die zo snel en goedkoop mogelijk een diploma heeft behaald.’

Bram van der Heijde is tweedejaarsstudent Technische Bedrijfskunde in Tilburg.

Evy

Ik dwaalde een beetje af toen je over Vanilla Coke begon... :-)

2015-07-08 15:08:13

Melleke

Ik begrijp je punt en vind je column leuk geschreven met je flesjes-metafoor. Erg jammer alleen dat je voor heel Avans spreekt, misschien is dit binnen jullie curriculum of academie zo, maar ik ervaar dit op in mijn studie heel anders.

2015-07-08 14:00:06