‘Veiligheidsbewustzijn Avans over het algemeen heel laag’

Hoe staat het met de veiligheid binnen de gebouwen van Avans? De Avans Medezeggenschapsraad (AMR) bespreekt het veiligheidsbeleid van Avans in haar vergadering. “De ‘het gaat toch goed mentaliteit’ overheerst.”

Veiligheid blijkt een gevoelig onderwerp voor Avans. Daarom worden bepaalde veiligheidsthema’s niet in de openbaarheid van de AMR-vergadering behandeld. Veiligheidscoördinator Melani Boumans en Ad van Dreumel, ICT-veiligheid, zijn aanwezig tijdens de AMR vergadering om het beleid toe te lichten.

Grote verschillen tussen Avansgebouwen
“Het crisishandboek dat er nu ligt is heel complex”, vertelt Boumans. Ook veiligheid.avans.nl wordt volgens haar minimaal bekeken. “Er zijn grote verschillen tussen hoe er met veiligheid wordt omgegaan bij de verschillende gebouwen van Avans. Het veiligheidsbewustzijn is over het algemeen heel laag. De ‘het gaat toch goed mentaliteit’ overheerst.”

Er wordt een nieuw integraal veiligheidsbeleid ontwikkeld voor 2017–2020. Het huidige stamt al uit 2010. Een van de thema’s daarin is ICT-veiligheid. Daarbij wordt er onder andere gekeken naar veiligheid rondom tentamens. Boumans: “We onderzoeken of het beter kan en of er gaten in de veiligheid zitten.”

‘Geen HvA, Brabantse mentaliteit veel liever’
“Hoe komt het dat er al zeven jaar geen nieuw beleid gemaakt is?”, vraagt student-lid Richard Verwoert zich af. Boumans: “Ik werk sinds september voor Avans, daarmee is de veiligheid geprioriteerd. Avans is geen Hogeschool van Amsterdam. Er lopen hier ook geen beveiligers met een ‘V-tje’ rond. De Brabantse mentaliteit is veel liever.”

In een veiligheidsrapport wordt rekening gehouden met allerlei scenario’s. “Bestaat er niet het gevaar dat mensen die zo’n veiligheidsrapport lezen teveel na gaan denken over wat er allemaal kan gebeuren?”, vraagt AMR-voorzitter Jacques Pijnappels zich af? Boumans: “Het gaat bijvoorbeeld over omgaan met radicalisering. Het is belangrijk dat iedereen zorgwekkend gedrag kan herkennen. Daar komt op dit moment ook een cursus voor beschikbaar. Decanen pakken daarbij veel op, maar ook docenten en studenten zien het.”
“Hebben we bij Avans voorbeelden van radicaliserend gedrag?”, vraagt Pijnappels? “Radicalisering? Nee”, stelt Boumans.

Lees ook: Gearresteerde Avansstudent twitterde over school schooters

Cloud en apps wringen met ICT-veiligheid
Ook het ICT veiligheidsbeleid van Avans stamt uit 2010. Volgens Ad van Dreumel, die gaat over de digitale veiligheid bij Avans hoeft daar niet zoveel aan veranderd te worden. “We zijn het wel aan het herschrijven, maar er zal niet zoveel aan veranderen. Er is een sterke ontwikkeling met werken in de cloud en met apps. Dat wringt met beveiliging”, vertelt Van Dreumel. Een belangrijk onderwerp voor de ICT zijn de nieuwe privacyregels. “Afhankelijk van de gevoeligheid van de gegevens moeten wij ze strenger beveiligen.”

Lees ook: ‘Cybercriminaliteit in het hoger onderwijs rukt op’

Problemen met ransomware bleven Avans bespaard volgens Van Dreumel omdat de gaten in de beveiliging van de hogeschool op tijd zijn gepatched. “Ik denk dat we het redelijk op orde hebben, maar het kan altijd beter. We hebben moeite om datgene wat we bieden als ICT, over te brengen aan de gebruikers. Wij kunnen het allemaal heel goed beveiligen maar als één gebruiker de deur open zet, hebben we het nakijken.”

Bert

“Hebben we bij Avans voorbeelden van radicaliserend gedrag?”, vraagt Pijnappels? Dat hadden ze in Noorwegen toch ook niet? Er hoeft maar 1 gek te zijn. Hoe zit het met de beveiliging tegen keyloggers? Die deur staat volgens mij nog wagenwijd open.

2017-06-13 01:18:16