Opleiding Ad Communicatie nog niet goedgekeurd

De Commissie Doelmatigheid Hoger Onderwijs (CDHO) heeft de aanvraag voor de Associate degree (Ad) Communicatie in Den Bosch afgekeurd. 27 studenten zijn dit jaar gestart aan de tweejarige opleiding. De Avans Academie Associate degrees(AAAd) heeft vertrouwen dat een nieuwe aanvraag wel wordt goedgekeurd.

Het CDHO kijkt bij de vestiging van een nieuwe opleiding onder andere naar de arbeidsmarktpotentie. De commissie wil weten of bedrijven in de regio wel behoefte hebben aan Ad Communicatie-afgestudeerden. “We zijn er onvoldoende in geslaagd om die arbeidsmarktpotentie aan te tonen”, vertelt directeur Karina Visscher. “Het onderzoek dat we hebben gedaan, was te beperkt. Voor het CDHO is het niet duidelijk genoeg dat er behoefte is aan deze opleiding.”

Visscher denkt dat een nieuw onderzoek dat Avans nu uitvoert de commissie wel kan overtuigen. “We verbreden het onderzoek en ook studenten worden er nu bij betrokken. Zij pitchen de opleiding bij bedrijven. Voor de Ad Accountancy hebben we meerdere aanvragen gedaan voor deze uiteindelijk werd goedgekeurd. Het opzetten van de Associate degree opleidingen in Den Bosch is een mega operatie geweest. Natuurlijk word je niet blij van een afwijzing. Maar de reden daarvoor is te repareren. Wij hebben het volste vertrouwen dat het goed komt.” De 27 studenten die dit studiejaar gestart zijn met de Ad Communicatie, kunnen hun opleiding gewoon vervolgen.

De AAAd is sinds dit collegejaar van start in Den Bosch. In totaal zijn er 302 studenten gestart aan de voltijd opleidingen. Vanaf volgend collegejaar start Avans samen met de HZ in Roosendaal met het aanbieden van voltijd Ad-opleidingen.