Twee jongeren, 15 en 18 jaar, aangehouden voor brandstichting Avans: ‘Vreselijk om te horen’

Een 18-jarige jongen uit Rosmalen en een 15-jarige jongen uit Den Bosch zijn aangehouden op verdenking van brandstichting bij AKV|St.Joost.

Omdat de oorzaak van de brand afgelopen zondag niet direct helder was, startte de politie een onderzoek. “Daaruit bleek dat mogelijk sprake was van brandstichting. In de loop van het onderzoek, op maandagmiddag, meldde zich de 18-jarige verdachte samen met zijn moeder vrijwillig bij de recherche. Hij gaf aan meer van de brand te weten”, schrijft de politie.

“Wat beweegt iemand om zoiets te doen”

Het vermoeden van brandstichting was er al sinds zondag. Donderdagmiddag kreeg Avans het nieuws van de politie te horen. “Vreselijk om dit te horen”, verklaart een voorlichter van de hogeschool. “Wat beweegt iemand om zoiets te doen? Voor zover wij weten betreft het geen studenten van Avans.”

Tweede persoon
Op basis van het verhaal van de 15-jarige jongen werd hij in opdracht van de officier van justitie aangehouden. Vervolgens bleek de vermoedelijke betrokkenheid van de 18-jarige Bossche jongen, die woensdagochtend is gearresteerd.

Getuigen gezocht
De politie is nog op zoek naar getuigen die zondag rondom het gebouw van AKV|St.Joost iets bijzonders gezien hebben. Mensen met tips kunnen contact opnemen met de recherche in Den Bosch via 0900-8844 of via het tipformulier op politie.nl. Anoniem bellen kan ook via Meld Misdaad Anoniem op 0800-7000.