Studentes geven zich bloot in Playboy

In het februarinummer van het erotisch mannenblad Playboy gaan diverse studentes uit de kleren. ‘In de saaie februarimaand bewijzen studentes dat er méér in het leven is dan boeken en blokken’, zo kondigt de redactie de nieuwste editie op haar website aan.
Het plan voor de special ontstond nadat de Utrechtse studente journalistiek Marije Sietsma in februari vorig jaar contact had opgenomen met Playboy. Voor het vak ‘freelance voor gevorderden’ moest Marije aan een blad van haar keuze een artikelidee aanbieden. Zij stelde de Playboy-redactie voor te poseren en over die fotosessie een artikel te schrijven. Op de Utrechtse journalistiekopleiding ontstond daarover commotie. Directeur Paula van Schaveren weigerde aanvankelijk de studiepunten te geven die Marije met haar idee had verdiend. Volgens Van Schaveren had Sietsma’s actie weinig met onafhankelijke journalistiek te maken.
Marije hield aan het contact met Playboy een bijbaantje over als columniste van het mannenblad. En er werd gewerkt aan een fotosessie met een groep medestudentes van de journalistenschool, die daarmee de opstelling van hun directeur aan de kaak wilden stellen. Maar de een na de ander haakte na een oriënterend gesprek met Playboy af. Uiteindelijk zijn alleen Marije zelf en haar vriendin Laura Kraeger tijdens een fotosessie in een Amsterdams studentenhuis op de foto gegaan. De andere modellen in de februari-editie studeren aan uiteenlopende hbo-opleidingen in het land.
Directeur Paula van Schaveren vindt het ‘nogal kinderachtig’, dat de studentes van de journalistenopleiding met een fotosessie haar opstelling van vorig jaar op de korrel hebben willen nemen, zo laat ze in Trajectum, het blad van de Hogeschool van Utrecht, weten. ‘Maar wat ze buiten school doen moeten ze helemaal zelf weten.’ (FG)