Hoe brandveilig is jouw studentenhuis?

Afgelopen week zijn er bij de studentenflat aan de Onderwijsboulevard in Den Bosch drie branden uitgebroken. Om studenten bewust te maken van de brandveiligheid van hun studentenhuis, heeft de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) een checklist opgesteld.

Wanneer je op kamers gaat denk je niet gelijk aan het ergste scenario. Maar toch moet je als student voorbereid zijn op een brand. Daarom heeft de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) een checklist samengesteld.  Hiermee kunnen studenten controleren of hun huis brandveilig is.

Rookmelder                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       Er zijn maar een paar kleine aanpassingen nodig om jouw studentenhuis brandveiliger te maken. Een rookmelder is er hier een van. Tijdens het slapen ruik je niets, dus wanneer er ’s nachts brand uitbreekt zal je niet wakker worden van de rooklucht. Daarom is het belangrijk dat er in iedere ruimte een rookmelder hangt. Deze zijn bij bouwmarkten al vanaf vijf euro te koop. Met wat dubbelzijdig plakband bevestig je een rookmelder gemakkelijk aan het plafond! Zorg er wel voor dat je de rookmelder af en toe test.

Vluchtroute
Een brand zorgt voor paniek, spreek daarom samen met je huisgenoten een goede vluchtroute af. Zorg ervoor dat uitgangen niet gebarricadeerd worden door opgestapelde kratjes bier. Daarnaast moet er op iedere verdieping een brandblusser aanwezig zijn. Hiermee kunnen beginnende branden worden geblust. Zo heeft een Bossche student de brandende de auto van een medestudent kunnen blussen voordat de brandweer er was.