Eftelingfilmer gehoord door politie

De Avansstudent, die begin februari het nieuws haalde met zijn luchtopnames van de Efteling, is als verdachte gehoord door de politie. Hij heeft zich volgens de luchtvaartpolitie meerdere malen schuldig gemaakt aan het overtreden van de regeling modelvliegen.

In februari plaatste de eerstejaarsstudent Informatica in Den Bosch zijn filmpje op YouTube waarna het een hit werd. Daarnaast heeft hij volgens de politie ook nog andere filmpjes gemaakt met zijn drone. Zo vloog hij met ermee boven branden in Zaltbommel, Alem en Rossum.

Meerdere overtredingen
De student heeft zich volgens de politie schuldig gemaakt aan het vliegen boven aaneengesloten bebouwing, het in gevaar kunnen brengen van personen of zaken én het geen zicht houden op het modelluchtvaartuig gedurende de hele vlucht omdat hij gebruik maakte van een First Person View-bril. Die is niet toegestaan in combinatie met het gebruik van een modelluchtvaartuig.

Niet op de hoogte van de regels
De Informaticastudent verklaart tegenover de politie dat hij niet op de hoogte is van de regels met betrekking tot dit soort luchtvaartuigen. De officier van justitie bekijkt nu of de student wordt vervolgd. Het
filmpje dat hij maakte van de Efteling is inmiddels 192.000 keer bekeken.