Numerus fixus JHS van de baan

De Juridische Hogeschool Avans-Fontys heft de numerus fixus (loting) per direct op. Op basis van het aantal inschrijvingen tot nu toe worden alle plaatsen weer volledig opengesteld.

‘Kennelijk schrikt het de toekomstige student zo af dat hij kiest voor een hogeschool waar hij met zekerheid een studieplaats heeft’, vertelt communicatieadviseur Sjoukje van der Haring. ‘Die zekerheid kunnen wij nu ook weer bieden.’

Kwaliteit waarborgen
Het besluit om de numerus fixus in te stellen werd afgelopen zomer genomen en zou komend studiejaar voor het eerst van toepassing zijn. De kwaliteit en de kleinschaligheid moest zo gewaarborgd blijven. Voor dat het zover is, wordt het nu terug gedraaid. Van der Haring: ‘Om te voorkomen dat we plaatsen overhouden, is besloten om de numerus fixus per direct op te heffen.’ De opheffing van de numerus fixus houdt ook in dat de februari-instroom weer actief wordt.

Afschrikwekkende werking
De numerus fixus is afgelopen jaren op diverse academies ingevoerd maar ook snel weer afgeschaft. Diederik Zijderveld, lid van het College van Bestuur, liet eerder weten dat numerus fixus een afschrikwekkende werking had. ‘Blijkbaar is een numerus fixus geen manier waarop je eenvoudig en precies kunt sturen op de gewilde instroom. Studentengedrag laat zich lastig sturen.’

Aanmelden voor HBO-rechten kan nog tot 1 mei 2014.