Avans wil bouwgrond Onderwijsboulevard

Avans en de Hogere Agrarische School (HAS) hebben hun oog laten vallen op een stuk braakliggende grond aan de Onderwijsboulevard in Den Bosch. De hogescholen willen graag uitbreiden op die locatie.

Over de bestemming van het terrein aan de overzijde van de scholen zijn nog veel politieke vraagtekens. Diverse Bossche partijen willen op de locatie graag een nieuw theater bouwen. Daar is tot nu toe nog geen meerderheid voor te vinden. De huidige coalitie wil graag een nieuw theater op de plek van het Theater aan de Parade. Met de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen van 19 november komen alle plannen op losse schroeven te staan. Avans en de HAS zien hun kans.

Krap in de jas
Zowel Avans als de HAS zitten krap in hun jas en willen daarom graag uitbreiden. Avans huurt een locatie aan het Hervenplein en aan de Parallelweg om plek te hebben voor de 12.697 Bossche studenten.

Oriënterende gesprekken
‘Gezien de aanhoudende groei van Avans, vooral in Den Bosch, is de hogeschool al langere tijd op zoek naar uitbreidingsmogelijkheden bij de Onderwijsboulevard’, zegt een woordvoerder van Avans. Het gaat om oriënterende gesprekken. ‘Avans heeft geen haast. Het is niet zo dat we op korte termijn nieuwbouw willen realiseren.’

Het nieuwe gebouw zou naast de twee hogescholen ook plek kunnen bieden aan ondernemers en kunnen dienen als een gemeenschapshuis of wijkgebouw, zo meldt het Brabants Dagblad.