De monumentale Villa Lieve Vrouwe in Uden kan wel een opknapbeurt gebruiken. Aan een interdisciplinair team Avansstudenten de taak om een herbestemming te vinden voor het historische pand.
De opdracht kwam binnen via het Avans Ondernemerscentrum in Den Bosch. Wouter Groesen, tweedejaarsstudent Bouwtechnische Bedrijfskunde, Ruben Peppenster en Stef van de Wetering beiden vierdejaarsstudent Small Business & Retail Management (SBRM) pakten de klus op. Zowel wat betreft marketing als bouwkundig moet er veel gebeuren. Ruben: ‘Een fikse opdracht waarbij alles mogelijk is.’
Geen kaders
‘Het is een prachtig gebouw waar de opdrachtgever nu zelf woont en gedeeltelijk exploiteert voor bruiloften en dergelijke’, vertelt Ruben. Maar er kan veel beter volgens de studenten, een duidelijk exploitatiemodel is er niet en ook bouwkundig kan er veel verbeterd worden. Wouter: ‘De opdracht is heel breed. Er zijn geen vaste kaders. Dat is fijn, maar dat maakt het ondertussen ook erg lastig.’
De studenten hebben diverse concepten bedacht waar de opdrachtgever al erg enthousiast over is. Het belangrijkste gedeelte wordt het Grand Café. Daarnaast blijft de villa beschikbaar voor bruiloften, feesten, vergaderingen en zzp’ers kunnen er eventueel een werkplek krijgen ‘Een villa van Udenaren, voor Udenaren.’
Hoge stookkosten
Het oude pand is slecht geïsoleerd. Daardoor zijn de stookkosten zijn behoorlijk hoog. ‘Toen ik de energierekening zag, kreeg ik de schrik van m’n leven’, vertelt Wouter. ‘De opdrachtgever verbruikt zes keer meer dan een normaal gezin. Op de stookkosten valt dus veel te besparen.’ Het is een goed voorbeeld waarbij de verschillende achtergronden van de studenten elkaar aanvullen. Stef: ‘Als SBRM’ers kijken we naar lage exploitatiekosten. Daarbij denken we in eerste instantie aan besparen op personeel of op inkoop. Over de stookkosten hadden we zonder Wouter misschien niet eens nagedacht, terwijl het nu de grootste bespaaroptie is.’
Samenwerking tussen academies
Interdisciplinair samenwerken tussen academies met echte vragen vanuit het bedrijfsleven zou verplicht moeten worden voor iedere Avansstudent, denken de studenten. Ruben: ‘Even proeven van een andere opleiding. Je leert zoveel van elkaar. Dat zou verplicht moeten zijn in iedere opleiding.’
Directeur van Academie voor Bouw & Infra René Tönissen is het helemaal eens met de studenten. Multidisciplinariteit is volgens hem een van de uitgangspunten van het nieuwe curriculum van de academie. Tönissen ‘En dat uitgangspunt leidt ook in praktische zin tot echt ander onderwijs: grotere eenheden, grotere projecten met real-life onderwerpen met échte opdrachtgevers, en projecten waar studenten opleiding-overstijgend, maar nog wel binnen de academie, samenwerken.’
Geen nep-casus
Ongeveer vijf uur per week gedurende tien weken werken ze aan de opdracht. Dat alles voor slechts één vrij studiepunt. Maar dat is meer dan genoeg, zo denken de studenten. ‘Het gaat niet alleen om die studiepunten. Het gaat om de ervaring en de verantwoordelijkheid die je krijgt. Je houdt je niet bezig met een verzonnen casus die aan het eind van het blok in de prullenbak verdwijnt. Jouw ideeën worden gewaardeerd en ook daadwerkelijk uitgevoerd. Aan een nep-casus heb je na je studie niets meer.’
Maarten Dullens
Als begeleidend docent van AB&I zie ik dat de sleutel bij bouwen en renoveren heel vaak in proces / communicatie ligt en niet in de techniek. Daarom geloof ik heilig in dit soort interdisciplinaire projecten.