Nog geen akkoord over renovatie Onderwijsboulevard

Impressie van de nieuwe entree in Den Bosch

Er is nog geen akkoord over de renovatieplannen van de Onderwijsboulevard in Den Bosch. De Avans Medezeggenschapsraad (AMR) stemde dinsdag nog niet in met de plannen. Een verbindingsbrug zet de renovatie op losse schroeven.

Het besluit voor een grondige renovatie van het hoofdgebouw in Den Bosch lag dinsdagmiddag ter instemming bij de AMR.  Het is hoog tijd voor groot onderhoud aan het gebouw, vertelt Arnaud Opdam, adjunct-directeur van de Diensteenheid ICT en Facilitaire Dienst tijdens de vergadering. ‘De ventilatie en de koeling in het gebouw voldoen niet meer.’ Het groot onderhoud wordt aangegrepen om het gebouw helemaal te renoveren. ‘We willen het gebouw zo duurzaam mogelijk renoveren zodat het voor de komende twintig jaar geschikt blijft.’

DenBoschOWBaula-max

Aan de achterzijde van het Atrium zou de brug moeten komen

Verbindingsbrug twijfelachtig
In de renovatieplannen krijgt ook Xplora een fikse make-over. Een verbindingsbrug die Xplora achterin via het Atrium verbindt, is daarin een belangrijk onderdeel. Die stond gepland op de derde verdieping. De studentfractie ziet de brug liever op de eerste en/of tweede verdieping, maar vindt vanwege het gebruiksgemak van Xplora essentieel dat de brug er komt. Het CvB twijfelt op het laatste moment. ‘We willen ook graag een brug, maar hebben die nu even opzij gezet. Er zijn een aantal opties: een brug op de derde verdieping, de brug op de eerste en/of tweede verdieping of geen brug. We nemen daar later een besluit over’, ligt Marja Kamsma toe.

Geen instemming
‘Duidelijkheid over de loopbrug is voor ons noodzakelijk om in te stemmen’, aldus studentlid Tim Zijlstra. ‘Zowel studentleden als de architect vinden dat een belangrijk punt van de renovatie.’ Andere studenten sluiten zich daarbij aan. Kyle de Kort: ‘De brug is op het laatste moment uit de plannen gehaald. Het is lastig om nu een besluit te nemen.’ Toch wil het CvB op dit moment geen toezegging doen over de brug. Collegevoorzitter Paul Rüpp: ‘Nu zeggen die brug komt er, zou onverantwoord bestuur zijn.’

De AMR stelt instemming met de bouwplannen uit tot het CvB een besluit heeft genomen over de verbindingsbrug.

Bekijk de plannen
Zo goed als alles gaat op de schop. Alleen het restaurant, de collegezalen en de toiletten ontspringen de bouwdans. Die zijn de afgelopen jaren al gerenoveerd. Het geheel is begroot op 26,6 miljoen euro.  Benieuwd naar de plannen? Log in met je Avansaccount om de plannen van Xplora hieronder de bekijken:

Student

Ik lees in het stuk namelijk alleen maar welke partij waar staat, maar argumenten mis ik eigenlijk wel.

2015-10-08 10:51:51

Student

Maar wat maakt die brug ineens zo'n heikel punt? Wat maak het besluit zo moeilijk?

2015-10-08 10:49:55