Column: Avans de pot op

Ik leefde in een mannenhuishouden: alles in mijn villa was louter functioneel. De kaarsjes in de vensterbank stonden er al jaren en smolten hooguit van de zon, de lampen moesten vooral veel en fel licht geven (dat is immers het doel van een lamp), en tegen decoratie in de woonkamer kon mijn schoenmaat 44 in combinatie met mijn beperkt ontwikkelde fijne motoriek hooguit aanlopen. Efficiënt, functioneel en goedkoop dus. Een beetje zoals het Avans-huishouden.

Tot Rutte ons een paar jaar geleden opriep om meer geld uit te geven. Ik gaf daar maar wat graag gehoor aan en het gat in mijn hand en begroting is sindsdien significant groter geworden. Ik was dan ook lichtelijk verbaasd te lezen dat Avans vorig jaar wél ‘wat’ (lees: 27 miljoen euro) over had en heeft opgepot, en dit jaar bovendien nóg meer geld gaat krijgen door het afschaffen van de basisbeurs.

‘Ik kan dus wel een extraatje gebruiken. Ik stel voor, een ton of 3 om te beginnen?’

Basisbeursgeld dat studenten volgens mij harder kunnen gebruiken dan Avans blijkbaar kan. Al is het maar voor feestjes en boeken die in het plastic blijven zitten. Geld dat ook ik harder kan gebruiken, want de stevigheid van mijn begrotingstekort neemt inmiddels obese proporties aan door enkele onvoorziene uitgaven. Denk een veranderende thuissituatie waardoor dat mannenhuishouden toch aan het transformeren is naar een meer gefeminiseerd en geromantiseerd huishouden. Ik kan dus wel een extraatje gebruiken. Ik stel voor, een ton of 3 om te beginnen?

‘Meer parkeerplaatsen, stopcontacten en werkplekken’

En de rest van de opgepotte 26,7 miljoen? Volgens mij valt er ook binnen de gebouwen nog wel wat te investeren. Een paar tips gebaseerd op berichten uit het kwaliteitsmedium dat u nu voor uw neus heeft: een cateringsubsidie, een leuker cadeau dan een waterzak (of was het toch een infuuszak of stoma?) als Avans wéér de beste is, prullenbakken in de kantines, leukere secundaire arbeidsvoorwaarden bij gebrek aan een loonsverhoging, een internetwerk dat wél altijd werkt, of meer parkeerplaatsen, stopcontacten en werkplekken.

Nog een gek, wild idee: investeren in het onderwijs? Afgelopen jaren is blijkbaar minder uitgegeven dan beschikbaar was (of financiert Avans uit aalmoezen en fooien?). Ik wil best een dagje meedenken met de College van Bestuur. Want kom op Avans, de pot (moet) op!

Michael Doove is docent taal- en communicatieve vaardigheden aan de Juridische Hogeschool.

Jos van Weert

Beste Michael, 2014 is idd het dieptepunt. Vanaf 2004 is dit het treurige rijtje met bedrijfsresultaten afgeronde naar beneden in miljoenen: 1, 9, 8, 7, 5, 9, 19, 15, 10, 19, 27. Allemaal geld dat in het onderwijs gestoken had moeten worden!

2015-12-09 09:11:41

Jolande Jongbloets

Beste Michael, graag een dagje meedenken met CvB!

2015-12-03 12:00:27