Avanslector genomineerd voor titel ‘Lector van het jaar’

Bas Vogelvang, Lector Reclassering en Veiligheidsbeleid, Expertisecentrum VeiligheidBas Vogelvang, lector Reclassering en Veiligheidsbeleid bij Avans, is genomineerd voor de titel ‘Lector van het jaar 2015-2016’. Hij is een van de vier genomineerden voor de verkiezing, die georganiseerd wordt door het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) en Scienceguide.

Vanwege het EU-voorzitterschap van Nederland vroegen de organisatoren aan hogescholen om lectoren aan te dragen die met hun praktijkgericht onderzoek een leidende rol in Europa spelen. Naast Vogelvang zijn een lector van Fontys en twee lectoren van Hanzehogeschool genomineerd. ‘Ze zijn zeldzame parels van het hbo en zijn rolmodellen voor studenten, beroepenvelden en hoger onderwijs als geheel’, schrijft Scienceguide.

Recidive zedendelinquenten
Vogelvang werkt binnen het lectoraat Reclassering en Veiligheidsbeleid aan diverse onderzoeksprojecten. Hij introduceerde onder meer Circles of Support & Accountability (COSA) in Nederland. COSA heeft als doel zedendelinquenten na het uitzitten van hun straf te behoeden voor een sociaal isolement, want dat vergroot de kans op recidive.

Binnen dat project worden zedendelinquenten, met behulp van vrijwilligers en onder begeleiding van professionals (bijvoorbeeld van de GGZ en de politie), gereïntegreerd in de maatschappij.

Onderdeel van veiligheidsopleidingen
De opleidingsaanpak die Vogelvang daarbij vertaalde, is onderdeel geworden van veiligheidsopleidingen in België, het Verenigd Koninkrijk, Letland, Spanje, Bulgarije, Ierland, Hongarije en Frankrijk.

De winnaar van de titel wordt vrijdag 22 januari bekend gemaakt tijdens de Dag van de Excellentie.