Avans heeft laagste opkomst medezeggenschapsverkiezingen

AMRmedezeggenschapsraad2016-maxAvans heeft de laagste opkomstcijfers bij de medezeggenschapsraadverkiezingen van de grootste hogescholen. Dat blijkt uit onderzoek van NRC. Avans deelt de laatste plaats met Inholland dat eveneens een opkomstpercentage had van 2 procent bij de laatste verkiezingen.

NRC onderzocht de opkomst bij vijftien hogescholen en dertien universiteiten. Net als uit eerdere onderzoeken trekt ook NRC de conclusie dat medezeggenschap niet zo sexy is, ondanks de vraag van studenten voor meer inspraak.

Slechts één stem
De opkomstcijfers bij Avans vallen al langer tegen. Slechts 2 procent van de studenten stemde onlangs tijdens de tussentijdse verkiezingen voor de Avans Medezeggenschapsraad (AMR). Voor de medewerkers hoefde zelfs helemaal niet gestemd te worden omdat er maar één kandidaat was. Een jaar eerder werden er bij de academieraadsverkiezingen bij de Pabo maar twee stemmen uitgebracht en ook bij andere academies bleef de opkomst laag.

Stemmen via iPads
Martin Naafs, student Bedrijfskunde MER en lid van het dagelijks bestuur van de AMR, kreeg in de verkiezingen in 2015 de meeste stemmen. Hij ontving er 134 terwijl er bijna 30.000 stemgerechtigden zijn. Bij de volgende verkiezingen hoopt hij dat er meer gestemd wordt door iPads te plaatsen in de gangen, zo zegt hij in NRC. Ook hoopt hij dat beter contact met de achterban de opkomst verhoogt.

Beppie

Dat krijg je ervan als je mensen dood gooit met enquêtes; ze worden niet meer ingevuld. De 'geweldige' prijzen die je kunt winnen en de 'heldere' informatieverschaffing dragen evenmin bij aan de participatiegraad. GO AVANS!

2016-06-24 01:33:30