Gearresteerde Avansstudent twitterde over ‘school shooters’

politielogo-1920De Avansstudent die vorige week op de Onderwijsboulevard werd gearresteerd op verdenking van het plaatsen van dreigtweets, twitterde onder andere over ‘school shooters’. Dat stond te lezen op zijn tijdlijn op Twitter.

De student is helemaal klaar met school, blijkt uit een lange reeks boze tweets in capslock. Hij verwijst naar ‘school shooters’ in de Verenigde Staten en voegt daar vervolgens aan toe dat ‘een nieuwe dag’ is aangebroken.

Straattaal
Omdat de student in een straattaal Twittert, is het lastig de precieze context van zijn tweets te achterhalen. Duidelijk is dat hij boos is op medestudenten. ‘Zijn ze doof of racisten?’ Een medestudent noemt hij een domme bitch.

‘We wisten niet of het om een mislukte grap ging, een verward persoon of een serieuze dreiging’

“Nadat de hogeschool de tweets had gelezen, hebben we in overleg met de directeur van de betreffende academie en de veiligheidscoördinator van Avans besloten de politie in te schakelen”, vertelt bestuursvoorzitter Paul Rüpp. “We wisten niet of het om een mislukte grap ging, een verward persoon of een serieuze dreiging. Maar er is besloten het heel serieus te nemen. Je kunt je geen risico’s veroorloven.”

Extra reden tot alertheid
De politie vergeleek de tweets met die van Amerikaanse school shootings en besloot meteen tot actie over te gaan. “Dat de student niet in de les zat, waar hij volgens zijn rooster zou moeten zijn én niet op zijn thuisadres, was een extra reden tot alertheid”, zegt Rüpp. De student werd in de loop van de ochtend buiten de hogeschool gesignaleerd en door de politie aangehouden.

Avans heeft aangifte gedaan tegen de student. Hij is voorlopig geschorst en zijn tijdlijn op Twitter is op aanraden van de politie leeggemaakt. De politie heeft huiszoeking gedaan en de zaak overgedragen aan het Openbaar Ministerie.

‘Het lijkt er op dat er sprake is van emotionele verwarring’

“Het lijkt er op dat er sprake is van emotionele verwarring”, zegt Rüpp. Avans heeft ervoor gezorgd dat de student psychologische hulp krijgt. Ook zijn er gesprekken gevoerd met de studenten die bedreigd werden en hun ouders.

“De student is voor een periode van maximaal drie maanden geschorst. Dat heeft ook te maken met het justitieel onderzoek. We gaan een inschatting maken wat de hele zaak betekent voor de carrière van deze student bij Avans. We willen daarin zorgvuldig optreden”, zegt Rüpp, “waarbij we ook de gevoelens van medestudenten en medewerkers meewegen.”