Column: In between jobs

Na mijn afstuderen heb ik obsessief mijn laptop genegeerd, een week lang. Alleen voor Netflix mocht mijn trouwe MacBook sporadisch open. Geen mail, geen werk, geen gescroll door social media. Na die week drong langzaam de realiteit van mijn nieuwe bestaan door. Geen student meer, maar werkloos. Niet meer onbezonnen, maar gewoon onverantwoordelijk. Het is nu niet langer grappig om altijd blut te zijn, maar eerder een beetje sneu.

Dat gevoel werd sterker toen ik voor het eerst weer m’n mail opende en las dat DUO er wel een beetje genoeg van had om mij renteloos geld te lenen. “Nog één maand”, zei DUO. “Daarna ga je maar ergens anders lopen schooien.” Nu moet je begrijpen dat DUO en ik altijd twee handen op één buik zijn geweest. Nooit eerder hadden we meningsverschillen. Al die keren stond DUO voor me klaar. En ik voor DUO, dacht ik, als een van zijn grootste klanten. Nu mag ik op zoek naar een andere manier om de huur te betalen.

‘Het is niet langer grappig om altijd blut te zijn, maar een beetje sneu’

Na een studententijd van ruim vijf jaar is het ondertussen ook wel genoeg geweest. Ik heb lang genoeg van belastinggeld geleefd, lang genoeg met mijn neus in de boeken gezeten en misschien wel te veel in de kroeg gestaan. Maar de gedachte aan 40 uur in de week werken voor een baas geeft me ook nare kriebels. Wat is dan de vervolgstap?

Tijdens het studeren was ik vooral aan het bedenken wat ik met al deze vrije tijd zou gaan doen. Van al die dingen is natuurlijk nog niks waargemaakt. Tot nu toe heb ik alleen nog maar gevierd dat ik eindelijk een diploma krijg en mijn welverdiende rust genomen na al het harde werken. Iedereen weet dat “bedenken wat je wilt met je leven” gelijk staat aan Netflix uitspelen en overmatig middagdutten. Toch wil ik ook niet doelloos gaan solliciteren om straks verzeild te raken in een baan die ik niet wilde. Wat is hier de gulden middenweg?

Bram van der Heijde is vierdejaarsstudent Technische Bedrijfskunde in Tilburg

Kratje bavaria

gewoon gaan werken, ze staan echt niet op je te wachten als je niet eens 40 uur kan werken gij arme stakker.

2018-01-18 10:51:03

J.A. B.

Oh man, ik heb dit ook zó hard gevoeld toen ik afstudeerde, inmiddels alweer vier jaar geleden. Ik raad je aan zo snel mogelijk verder te gaan met een baan of vervolgstudie, want hoe langer je wacht, hoe langer je erin blijft hangen.

2017-12-10 13:34:29

Diana Withagen

Misschien hebben een op de TU Eindhoven of Delft een leuke Masterstudie ;-)

2017-12-09 13:13:12