Timo van Belkum Avansstudent van het Jaar 2018: ‘Ja, daar moet ik ook nog een vaas voor kopen’

Timo van Belkum, student Commerciële Economie in Den Bosch, mag zichzelf Student van het Jaar 2018 noemen. Hij viel extra op als het type ‘niet lullen maar poetsen’ door alle activiteiten binnen én buiten Avans. Maar altijd zeer bescheiden. Hiermee won hij unaniem de harten van de onafhankelijke jury.

Of alle studenten even bij elkaar wilden komen, vraagt de docent vrijdagmiddag tijdens een werkcollege. In een cirkel staan de studenten Commerciële Economie nietsvermoedend in een cirkel, zo ook Timo van Belkum, klaar om naar de docent te luisteren. Tot klasgenoot Dennis, die wel op de hoogte is, een confettikanon af laat gaan en de gehele tafel goud kleurt. Onder luid applaus van zijn medestudenten neemt titelwinnaar Timo de oorkonde in ontvangst.

“Nee, dit had ik niet zien aankomen”, reageert de winnaar overrompeld. Namens de academie overhandigt directeur Eric Pardon hem een bos bloemen en een cadeaubon. “Timo zet z’n talent in voor de goede zaak, combineert z’n drukke bestaan als DJ met vrijwilligerswerk en z’n studie, doet op de vrijdagmiddag een rondje ‘grasmaaien’ bij ouderen.” Tussendoor gaan nog andere confettikanonnen af en vult de ruimte zich nog verder met gouden confetti.

“Ik woon net op mezelf, dus die oorkonde komt ergens mooi aan de muur.” Een medestudent wijst naar de bloemen. Timo, lachend: “Ja, daar moet ik ook nog een vaas voor kopen.”

Lees ook: Kanshebber Student van het Jaar: Timo, populaire maar bescheiden dj en vrijwilliger voor ouderen

Lid van het College van Bestuur Jacomine Ravensbergen vormde samen met docent en Puntcolumnist Stefan van Teeffelen en winnaar van vorig Emy Elfring de onafhankelijke jury. Timo werd door hen unaniem als winnaar van de titel uitgekozen. Al maakten alle genomineerden indruk door de impact die ze binnen én buiten de Avansmuren maken, geheel zonder eigenbelang.

Het juryrapport
In het juryrapport schrijft hoofdjurylid Ravensbergen:
De genomineerden voor ‘student van het jaar 2018’ hebben allemaal een indrukwekkende lijst met bijzondere activiteiten naast en voor hun studie. Het laat maar weer eens zien hoeveel talentvolle studenten Avans in haar midden heeft. Echt iets om heel trots op te zijn. De jury heeft daarom gekeken naar de impact die de studenten hebben met hun activiteiten binnen maar vooral ook buiten de muren van Avans. En, niet onbelangrijk, de jury vindt dat de student van het jaar ook met zijn studie lekker in de pas zou moeten lopen.

In het verhaal van Timo van Belkum dringt het beeld op van een bescheiden maar zeer maatschappelijk betrokken student. Een beetje het type ‘niet lullen maar poetsen’. Niet een student die expliciet op de voorgrond treedt, maar een student die het gewoon, normaal vindt om de helpende hand te bieden. Binnen en buiten zijn studie. Dat combineert hij ook nog met ondernemerschap en een eigen onderneming. Last but not least loopt hij nominaal met zijn studie Commerciele Economie.  Zo’n combinatie zie je zelden.

Timo zet z’n talent in voor de goede zaak, combineert z’n drukke bestaan als DJ met vrijwilligerswerk en z’n studie, doet op de vrijdagmiddag een rondje ‘grasmaaien’ bij ouderen en trekt binnen de muren van de opleiding de kar als het gaat om het organiseren van  ‘verbindende’ activiteiten. Voorbeeldgedrag als het gaat om impact realiseren binnen en buiten de muren van Avans vindt de jury. Daarom koos de jury unaniem voor Timo van Belkum als Student van het Jaar 2018.

Genomineerden
Punt organiseerde dit jaar voor de vierde keer op rij de Student van het Jaarverkiezing. Studenten, medewerkers, docenten en directies konden studenten aandragen voor deze titel. Vijf studenten waren in de race voor de titel.