Recept: Pokébowl die past bij jouw goede voornemens

Je kent het wel. Je proost op het nieuwe jaar en neemt je voor nu echt eens gezonder te gaan eten. Weg met de worstenbroodjes en potten chicken tonight.

De eerste week ging het nog prima, maar zo halverwege januari is je arsenaal aan gezonde recepten wel uitgeput. Wat moet je nu weer koken? Punt helpt je uit de brand met deze makkelijke en gezonde variant van de welbekende pokébowl.

Pokébowl met gerookte zalm, avocado, mango en edamame
Voor 1 persoon:

Ingrediënten:

• 80 gram rijst
  • 1 eetlepel sojasaus
  • 60 gram mango
  • 80 gram snoeptomaatjes
  • 75 gram komkommer
  • 1/2 avocado
  • 40 gram edamame
  • 65 gram gerookte zalm
  • 25 gram wortel julienne (dat betekent heel fijn gesneden)
  • ½ eetlepel sesamzaadjes (naar smaak)
  • 1 bosui
  • Het sap van ½ limoen
  • 1,5 el sriracha mayonaise of een andere dressing

Bereiding

1. Bereid de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking.
  2. Meng de rijst met 1 eetlepel sojasaus.
  3. Snijd de ingrediënten. Beleg vervolgens de rijst met de komkommer, wortel, mango, snoeptomaat, avocado en gerookte zalm.
  4. Verdeel hierover de limoensap, sesamzaadjes, bosui en de sriracha mayonaise of een ander sausje.

Tip! Je kunt ook makkelijk 2 porties in een keer maken waardoor je voor 2 dagen avondeten hebt.
Variatietip! Wil je de pokébowl nog iets gezonder maken? Dan kun je eventueel de rijst vervangen voor bloemkoolrijst of 50/50 doen. Ook kun je het sausje zelf maken door wat Griekse yoghurt te mengen met een beetje mayonaise en sojasaus. Geen viseter? Je kunt de zalm vervangen voor gerookte kip, garnalen of tempeh.

Wat voor gerecht wil jij volgende maand zien? Laat het weten in de comments.

Recepten die gezond zijn, makkelijk om te maken én er fancy uitzien. Oud-Avansstudent Sanne van Lierop bedenkt ze helemaal zelf en publiceert ze op haar Instagrampagina Food by Sann. Iedere maand deelt Punt een van haar recepten. Vorige maand publiceerden we een lekker dessert. Benieuwd wie Sanne is? Ze stelt zich voor in dit interview.