LSVb roept op tot meer hbo-studenten in bestuur: ‘Hun perspectief is nodig’

Joram van Velzen

De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) is op zoek naar een nieuw bestuur. Studenten aan een hogeschool worden expliciet gevraagd te solliciteren, want de laatste jaren bestaat het dagelijkse bestuur vooral uit universiteitsstudenten. En dat is jammer volgens Joram van Velzen, LSVb-voorzitter en hbo-student Social Work in Utrecht.

“Van iedereen die aan een Nederlandse hogeschool of universiteit studeert is het overgrote deel hbo-student. Maar we zien dat er voor hbo-studenten een hogere drempel is om zich een jaar lang in te zetten voor een bestuursjaar dan voor universitaire studenten. Dat is jammer, want hbo’ers hebben een belangrijke meerwaarde”, vertelt Van Velzen. “De ervaring die ik meebreng als hbo-student is relevant. Ik weet hoe een hogeschool werkt. Een simpel voorbeeld: studieloopbaanbegeleiders zijn op de universiteit geen ding. Terwijl die op een hogeschool een belangrijk onderdeel zijn van je studietijd. Je hebt daar veel contact mee. Om dat perspectief in te brengen, zijn hbo’ers nodig.”

De LSVb vertegenwoordigt alle studenten in het hoger beroepsonderwijs en het wetenschappelijk onderwijs in Nederland. Ze houden zich bezig met thema’s zoals de kwaliteit van het onderwijs, toegankelijk onderwijs, stagevergoedingen en betaalbare studentenkamers. Als bestuurslid geef je leiding aan een organisatie met medewerkers op hun kantoor in Utrecht. “Je vertegenwoordigt de studenten. Je gaat in gesprek met ambtenaren van verschillende ministeries in Den Haag, je houdt je bezig met politiek en de pers. Je bent een spin in het web”, aldus de voorzitter.

Het is niet de eerste keer dat de LSVb de oproep doet aan hbo’ers om te solliciteren op een bestuursfunctie. Maar tot op heden krijgt de organisatie weinig reacties van deze groep. Van Velzen: “Het blijkt lastig te zijn om hbo-studenten te vinden die zichzelf geschikt vinden voor een bestuursjaar, ze onderschatten zichzelf. Ook zien we dat het voor hbo’ers lastiger is om een bestuursjaar aan te gaan. Het is een fulltime functie, dus je zet je studie een jaar stil. Voor universitaire studenten is het makkelijker om zomaar te stoppen of een vak te laten vallen. Die zijn flexibeler, omdat een bestuursjaar daar veel meer ingeburgerd is.”

De laatste keer dat er een Avansstudent in het bestuur van de LSVb zat, was in 2017. Stan van de Sanden studeerde toen Integrale Veiligheidskunde op de hogeschool.

Waarom zouden studenten voor een bestuursjaar bij de LSVb moeten gaan?
“Dit is het leukste dat ik ooit heb gedaan in mijn leven. Je wordt goed uitgedaagd op de inhoud, het is uitdagend. Geen enkele dag is hetzelfde, en dat is leuk. Je leert er een hoop van, zoals lobbyen en over thema’s die ze op ministeries bespreken. Je komt op veel verschillende plekken en ontmoet een hoop mensen.
Een hoogtepunt in mijn tijd als voorzitter was het fietsprotest dat we in Den Haag organiseerden. Al fietsend trokken we met honderden jongeren door de stad om de renteverhoging op studieschulden tegen te gaan. En deze week komt Robbert Dijkgraaf, de minister van Onderwijs, langs voor een informeel etentje. Dat zijn mooie dingen.”

Waar moet een student aan voldoen om kans te maken op een plek in het bestuur?
“Van tevoren is niemand thuis in alle thema’s. We hebben een uitgebreid inwerktraject, dat leren we je. Wat je moet hebben, is de juiste mentaliteit. Je moet flexibel zijn, goed kunnen samenwerken en een intrinsieke motivatie hebben. Het is ook goed als je het nieuws en de politiek volgt. Weet je welke partijen er in de coalitie zitten? Dan kom je heel ver. Als je ervaring hebt met medezeggenschap of in een studievereniging zit is dat mooi, maar het is geen vereiste. Iedereen kan solliciteren, met welke studieachtergrond dan ook.”

Hoeveel tijd ben je kwijt aan een bestuursjaar?
“Het is een fulltimebaan, je bent er een jaar lang elke dag mee bezig. En soms ook in de avonden. Wel krijg je een vergoeding en reiskostenvergoeding. Dat maakt het toegankelijk. Maar het is wel een keuze die je maakt. Ik zag het als een kans waarbij ik op jonge leeftijd veel leer en invloed heb: die kans wilde ik niet laten liggen. En ik heb er geen dag spijt van gehad.”

Ben je nieuwsgierig geworden naar een bestuursjaar bij de LSVb? Op deze pagina vind je meer info en kun je solliciteren. Dat kan tot uiterlijk vrijdag.