Ruim vierduizend euro. Dat is het bedrag dat studenten, docenten en medewerkers van St. Joost School of Art & Design ophaalden voor slachtoffers van natuurgeweld in Marokko en Libië. Donderdag organiseerde de hogeschool voor de derde keer een kunstmarkt, waarvan alle opbrengsten naar het goede doel gaan.
”Het is heel goed dat de academie deze markt organiseert, zodat we als studenten kunnen bijdragen aan het goede doel”, zegt Sam Bokhorst, eerstejaarsstudent New Design & Atittudes aan het begin van de kunstmarkt. Ze staat achter haar tafel waar zelfgemaakte mutsen en hoofdbanden op liggen. ”Hoeveel ik er verkoop maakt me niet eens uit, eigenlijk ben ik nu al tevreden. Dat komt door het aantal mensen dat hier is, de vibe die er hangt, de bar die geopend is en natuurlijk het goede doel. Dat is allemaal goed.”
Mediterend
De Avansstudent kan op heel wat geïnteresseerde mensen rekenen die kijken naar haar grote stapel gebreide werken. ”Ik vind het heel ontspannend en leuk om te doen. Het werkt mediterend en ik kan het doen terwijl ik ondertussen op de bank een serie kijk met een wijntje erbij”, zegt de eerstejaars, die niet lang doet over het maken van een muts. ”Zo’n twee uur, maar ik doe het dan ook al een aantal jaar.”
Bij de vorige twee kunstmarkten, waar geld werd opgehaald voor slachtoffers van de oorlog in Oekraïne en voor slachtoffers van de aardbeving in Syrië, zat Sam nog niet op Avans. Toen ze van deze editie hoorde, twijfelde ze niet om mee te doen. ”Als er geld wordt opgehaald voor goede doelen, probeer ik áltijd mee te doen door iets te verkopen of te kopen.”
Sicilië
Onder het aanbod zaten onder andere foto’s, printjes, illustraties en schilderijen aangeboden. In totaal deden er zo’n twintig deelnemers mee, waaronder Mees Wagemakers. Hij is tweedejaarsstudent Photography, Film & the Digital en verkoopt afgedrukte foto’s van zijn laatste vakantie op Sicilië. Op zijn tafel pronken foto’s van een grote markt in Palermo, een zonsopgang en een grote kerk. ”In mijn vakantie was het mijn doel om zoveel mogelijk foto’s te maken die ik kon inzetten in mijn werk en deze had ik nog liggen. Ze leken me wel geschikt”, vertelt hij.
Win-win
Ook voor Mees is het de eerste keer dat hij meedoet aan de markt op de kunstacademie. Hij vindt het belangrijk om zich in te zetten voor goede doelen. ”Elke euro die we hier ophalen is mooi meegenomen. En het is goed om hier als student ons werk te verkopen, daar leren we van. Het is win-win.”
Verschrikkelijk
Daar is Noortje Verhoeven, tweedejaarsstudent Beeldende Kunst, het mee eens. Bij de voorgaande edities deed ze niet mee als deelnemer, maar kocht ze wel werk van haar studiegenoten. Dat is nu anders. ”Vanaf hier kunnen we niet veel voor de slachtoffers doen. Dat we toch een beetje kunnen helpen door kunst te verkopen, vind ik mooi en belangrijk. Wat in Marokko en Libië gebeurde is natuurlijk verschrikkelijk”, vertelt.
Samen met een vriend verkoopt ze geprinte foto’s. De foto’s die Noortje verkoopt zijn zelfportretten, gemaakt op haar oude slaapkamer op de dag dat ze haar ouderlijk huis verliet om op zichzelf te gaan wonen. ”Dat was een kwetsbaar moment voor me. Ik ben opgegroeid in dat huis en maakte daar veel mee. Dat kwetsbare aspect probeer ik altijd in mijn werk vast te leggen; ik merk dat het een uitlaatklep voor me is.”
Aan het eind van de avond werd bekendgemaakt dat de opbrengst van de markt 4107,17 euro bedroeg. 2573,90 euro daarvan is voor Marokko, het overige bedrag voor Libië. Kopers konden zelf kiezen aan welk goed doel hun geld ging, middels het scannen van twee QR-codes. Het geld wordt gedoneerd aan het Rode Kruis.
Punt. Of had jij nog wat?