Avans mag bieden op pand van de buurman

quadrium-breda-maxHet College van Bestuur (CvB) van Avans kan een bod uitbrengen op het Quadrium in Breda. De formaliteiten zijn rond nu de Avans Medezeggenschap (AMR) instemt met de aankoop van het kantoorgebouw naast de hoofdlocatie van Avans. De vraagprijs van het gebouw is 3,8 miljoen euro.

Voordat de AMR instemt, heeft ze nog wel een paar vragen. Zo wil de studentenfractie al voor de aankoop iets meer weten over de bestemming. ‘Het zou mooi zijn als er een plek komt voor studenten met een eigen bedrijfje om daar te werken.’ Maar de inrichting is iets waar CvB-lid Marja Kamsma nog niet op vooruit wil lopen. Daarnaast zijn er volgens haar al plekken waar ondernemers terecht kunnen zoals de Incubator.

Renovatiekosten
Blijft het bij de 3,8 miljoen aankoopkosten en 3,2 miljoen aan verbouwingskosten? Vraagt voorzitter Jacques Pijnappels zich af. ‘Zeg nooit, nooit’, aldus Kamsma. ‘Maar de renovatiekosten zijn wel gebaseerd op soortgelijke ervaringen die er recent veel zijn geweest.’ Ze doelt daarbij op de renovatie van de huurlocaties Parallelweg in Den Bosch, de nieuwe locatie in Tilburg en de inrichting van de Bijster in Breda.

quadriumligging-maxNodig voor de toekomst
Vanwege de gunstige ligging is het Quadrium erg interessant voor de hogeschool, ook al is nu nog niet precies bekend wat er in het gebouw gaat komen. ‘We bekijken nog hoe we het gebouw het meest gunstig kunnen inzetten’, legt Kamsma eerder uit aan Punt. Maar dat het gebouw in de nabije toekomst nodig is, is volgens haar duidelijk. ‘Denk onder meer aan de tijdelijke huisvesting aan de Molengracht (noodgebouw red.), het gegeven dat iedereen de diensteenheden liever wat dichterbij het primaire proces wil zien (de Bijster red.) en de faciliteiten die we nodig hebben voor bijvoorbeeld digitale toetsen.’