Lokterrorist Jimmy F, ijsvrij, gerommel in Xplora en #metoo; dit was het studiejaar 2017-2018

Het studiejaar 2017-2018 is ten einde. De redactie van Punt Avans ligt tot en met 13 augustus in de zon. Dit is het belangrijkste en opvallendste uit onze berichtgeving van het afgelopen studiejaar.

‘Lokterrorist’ zorgt voor opschudding
In Rotterdam wordt in augustus een concert van rockband Allah-Las afgelast na online bedreigingen. De dreiging komt van een 22-jarige Avansstudent die Integrale Veiligheid studeert in Breda. Hij blijkt zich voor te doen als ‘lokterrorist’. De student zou zelf op jacht zijn naar terroristen door te infiltreren in chatgesprekken via Telegram. Zo zou hij naar eigen zeggen zelfs aanslagen hebben voorkomen.

Einde Avanspas
De Avanspas komt dit studiejaar tot zijn eind. De pas waarmee je makkelijk korting mee kunt scoren en je printjes mee uitdraait, is vervangen door de OV-pas. Om korting in de winkel af te dingen, kun je een digitale Avanspas gebruiken.

#metoo: Woede om opmerking van Avansdirecteur
Ron Tenge, directeur van de Academie voor Veiligheid en Bestuur, raakt in opspraak als hij een opmerking plaatst onder een artikel op Linkedin over Judith Vermeulen, directeur van de bedrijven Opera en Vekon. Daarin vertelt zij hoe ze zich staande houdt in een mannenwereld. De Avansdirecteur  reageerde op LinkedIn als volgt: ‘Maar dan wel in een rok en op kekke laarsjes op een rood krukje he? Anders kun je net zo goed een man nemen. En vergeet de handen op de heupen niet, dan komt je figuur beter uit. En de jurk!’. Tenge verklaart later spijt te hebben van zijn woordkeuze.

Strijd tegen de rotzooi
De strijd tegen de rommel die studenten achterlaten in Xplora en de kantine wordt dit jaar vol ingezet. Een ‘shaming’-account op Instagram scoort goed en CSU-medewerker Jarno wordt ingeschakeld om studenten zover te krijgen om hun eigen rommel op te ruimen. Zo hoeft hij niet over te werken.

Internationalisering van het onderwijs
Universiteiten en hogescholen moeten de keuze voor Engelstalig onderwijs beter verantwoorden, vindt minister Van Engelshoven. Maar ze blijft internationalisering omarmen. Studenten organisaties willen meer: “Het probleem is dat verengelsing voor een deel ook een verdienmodel is. Wij willen een actieve marktmeester die checkt of verengelsing om de juiste redenen gebeurd.”

Snowpocalyps
Sneeuw ontregelt in december het hele land. Het KNMI kondigt code rood af. Hogescholen en universiteiten besluiten studenten ijsvrij te geven. Ook Avansstudenten worden op tijd naar huis gestuurd om de hevige sneeuwval voor te zijn.

Meesterbakker Hans
Hans Spitsbaard, student Technische Bedrijfskunde in Den Bosch, bakt dit seizoen van Heel Holland Bakt de sterren van de hemel. Avans leeft iedere week met de student mee. Met zijn prachtige creaties weet hij ook de jury te overtuigen en wordt hij de jongste winnaar ooit van Heel Holland Bakt.

Mailboxen stromen over
De mailboxen van Avansstudenten stromen over met mails over cijfers, Fortnite of volgverzoeken op Instagram. Een student heeft per ongeluk een mail aan heel de hogeschool gestuurd. Wat volgt is een explosie aan reply-all mails. Avans neemt maatregelen om dit in de toekomst te voorkomen.

Ontgroeningen
TV-programma Rambam gaat undercover bij de ontgroeningen van studentenverenigingen. Een aspirant-lid wordt bespuugd en een ander haar astma-medicijnen zijn afgepakt. Subsidies aan een Utrechtse en een Rotterdamse studentenvereniging worden ingetrokken.

Geen basisbeurs, wel korting
De basisbeurs keert definitief niet terug. Wel voert het kabinet een korting in op het eerste jaar collegegeld. Er is veel kritiek op de plannen. Studentenorganisaties ISO en LSVb beschouwen de halvering van het collegegeld als een sigaar uit eigen doos: de rente op studieschulden wordt immers verhoogd, zodat studenten die veel lenen uiteindelijk voor deze halvering opdraaien.

Gerommel in Xplora
Xplora moet veranderen en bij het nieuwe ‘inrichtingsplan’ verdwijnt het team Kennismanagement. De ingrijpende plannen zullen voor ontslagen zorgen en het College van Bestuur spreekt al over een sociaal plan om de vernieuwing in goede banen te leiden. Uiteindelijk grijpt de Avans Medezeggenschapsraad in. Volgens de raad “ontbreekt het plan aan visie en is het slecht onderbouwd”, verder stoort het de raad dat studenten niet zijn betrokken bij het proces. “Zorgvuldigheid gaat boven snelheid.”

Verbouwing Den Bosch afgerond, Breda en Tilburg uitgesteld
De verbouwing van de Onderwijsboulevard in Den Bosch wordt in 2017 afgerond. De geplande renovatie van de Hogeschoollaan in Breda en de Cobbenhagenlaan in Tilburg worden minimaal twee jaar uitgesteld vanwege financiële redenen. De duidelijkheid die dit jaar zou komen over de nieuwbouw in Den Bosch, komt niet. Ook die plannen worden vooruitgeschoven.