Dit is het Avansnieuws in 2016

vuurwerknieuwjaar2016-maxHet jaar 2015 zit er weer bijna op. Het was voor Avans een jaar met een mooi huwelijksaanzoek, wat gedoe over tatoeages, handtekeningen en messen. Wat 2016 voor Avansnieuws gaat brengen weet nog niemand zeker, maar we doen alvast een aantal onderbouwde voorspellingen.

hbo intro den bosch 2016-460aStadsbrede introductie in Breda
Al jaren wordt er gewerkt aan ‘stadsbrede’ introducties in de Avanssteden. Net als bij de Tilburgse TOP-week zullen de introducties van Avans, NHTV en andere hogescholen in dezelfde week plaatsvinden en overkoepelende activiteiten hebben. Het HBO Intro Festival blijft daarbij de grote afsluiter. In Den Bosch lijkt dit nog wat voeten in de aarde te hebben, maar in Breda lijkt de gezamenlijke introductie in 2016 wel te lukken.

entreerenovatieOWB-460
Verbouwing Onderwijsboulevard
In 2016 gaat de bouw op de Onderwijsboulevard 215 in Den Bosch echt los. Dit jaar is er al gestart met de werkzaamheden, maar in 2016 gaat de sloophamer in Xplora en de onderwijsgangen waardoor ook studenten en medewerkers te maken krijgen met de bouw.

plaatsennoodlokalenowb2008
Noodgebouwen in Den Bosch blijven
De renovatie van de Onderwijsboulevard maakt de onderwijslocatie weer helemaal fris en hip, maar veel extra onderwijsruimte levert de verbouwing niet op. De vergunning van de noodgebouwen loopt af. Grote kans dat Avans deze in 2016 wil verlengen.

Docent heeft 1 uur 48 minuten meer tijd
In de nieuwe begroting van 2016 zijn docenten voor 5 procent van hun tijd vrijgeroosterd. Die tijd is bestemd om de werkdruk te verminderen, maar ook om de student-docent contacttijd te verbeteren. Een docent die 36 uur per week werkt, heeft in het nieuwe jaar simpel gerekend 1 uur en 48 minuten (extra) de tijd voor zijn docent-studentcontact.

quadrium-breda-460
Nieuw gebouw
Voor ongeveer 3,8 miljoen euro heeft Avans in 2016 waarschijnlijk het naastgelegen Quadrium in Breda gekocht. Dit kantoorgebouw wordt in volgend jaar keurig opgeknapt tot extra onderwijs- en werkruimte. Dag Bredase noodgebouwen?!

Foto: Susan Docters

Mogen studenten weer parkeren?
Medewerkers gaan met de nieuwe ov-kaart van Avans in het nieuwe jaar massaal met het openbaar vervoer naar de hogeschool. De extra parkeerruimte in Breda die Avans de afgelopen jaren heeft gekocht of gehuurd staat daardoor deels leeg. Om de omliggende wijk in Breda iets te ontzien van geparkeerde studentenauto’s, komt er misschien weer ruimte voor (deeltijd-) studenten om te parkeren bij Avans.

Digitaal inleveren de norm
In 2015 draaide er een pilot rondom digitaal inleveren van beroepsproducten. Bij succes wordt het digitaal inleveren in 2016 de norm. Geen lange rijen meer bij de printer tijdens de toetsweken.

virgo-bar-460
Weer bier te krijgen bij Virgo.

Door de verbouwing van de Lovensdijkstraat moest de soos van studentenvereniging Virgo op zoek naar een nieuw onderkomen. Dat vonden ze om de hoek van Avans Breda bij Bress. De sleutel is inmiddels overgedragen, in 2016 zal na een verbouwing het bier weer rijkelijk vloeien in de soos.